vrijdag 4 januari 2013

Nordic art in het Groninger Museum

Foto: Bij de tuindeuren. De kunstenaarsvrouw van L.A. Ring.

Vorige week met twee zussen het Groninger Museum bezocht. Sinds kort is daar Nordic art, een tentoonstelling van Scandinavische kunstenaars met werk uit de periode 1880-1920 te zien. Aangezien het ook nog kerstvakantie was, hadden we afgesproken om daar op tijd te zijn. Mijn zussen kwamen vanuit Emmen met de bus. Zelf was ik vanuit Meppel met de trein naar Groningen afgereisd.
Na een kop koffie liepen we om ca. 11.00 uur het museum in. Van de vorige keer had ik nog een GM-collector. Even gevraagd of ik die nog kon gebruiken. En ja hoor: dat kon. Met zo'n collector kun je bij diverse kunstwerken de afbeelding scannen. In dat geval hangt er een soort vierkant kastje bij het object. Je houdt de collector er voor totdat er een groen lampje gaat branden. Vervolgens is het kunstwerk gescand. Voordat je het museum verlaat, registreer je nog je naam en je E-mail adres op een PC bij één van de balies. Je krijgt dan een mailtje met een hyperlink toegestuurd.
Wij vonden de schilderijen van Nordic art over het algemeen heel mooi. Er zaten veel romantische werken bij. Maar af en toe ook een somber schilderij zoals van Munch en Strindberg (die ook meer bekend is als  auteur). Dat het schilderij van Munch somber was, verbaasde me niet. Munch leed nogal aan depressies. Zijn beroemde schilderij "De schreeuw" is ontstaan n.a.v. een angstaanval op een brug in Oslo. Tijdens de rondreis naar de Noorkaap van het afgelopen jaar waren mijn zus en ik op dezelfde brug in Oslo. Ik heb daar nog enkele foto's gemaakt van mijn zus als z.g. "schreeuwer".
  Foto: Voorbereidingen treffen voor een spel van Carl Larssen







Behalve de tentoonstelling Nordic art hebben we ook nog een tijdelijke tentoonstelling van Marc Bijl bekeken. Dat was wel totaal iets anders. Bijl maakt diverse soorten objecten van bijvoorbeeld stoelen en gooit er teer o.i.d. overheen. Ook zagen we o.a. vogels, het Vrijheidsbeeld (eveneens met teer overgoten). Ik vond al die met teer overgoten objecten behoorlijk somber.

 Foto: Één van de zalen met werk van Marc Bijl.






Vervolgens hebben we nog een deel van de collectie Veendorp bewonderd. Veendorp was een architect in Groningen. Hij verzamelde veel kunst en heeft zijn verzameling van zo'n 400 items verkocht aan de Stichting J.B Scholtensfonds. Later is deze verzameling in het Groninger Museum ondergebracht. De collectie bevat o.a. werken van schilders van de Haagse School (Weissenbruch, de drie broers Maris).

Foto: Meisje aan de pomp van Matthijs Maris.









Het is toch wel bijzonder dat één persoon zo'n grote verzameling bij elkaar kan brengen.
Al met al vind ik het Groninger Museum echt de moeite van het bezoeken waard. Ik ben er al ettelijke keren geweest, maar ik blijf het een boeiend museum vinden.

Geen opmerkingen: