zondag 13 januari 2013

Dordrechts Museum

Foto: Detail van een kinderportret van Maria van Oranje-Nassau. Zij was de jongste dochter van stadhouder Frederik Hendrik en Amalia van Solms. In haar rechterhand houdt Maria een miniatuurportret van haar oudste zus, Louise Henriette (die naar Duitsland is vertrokken, omdat ze uitgehuwelijkt werd.

Gisteren een dagje op stap geweest. Dit keer ging de reis naar Dordrecht. Ik had gezien dat er in het Dordrechts Museum een tentoonstelling "Portret in portret in de Nederlandse kunst" is georganiseerd. In Dordrecht was ik ook nog niet geweest. Altijd leuk om eens naar een andere stad af te reizen. Met de trein eerst naar Leiden gereisd (via Lelystad, Almere, Schiphol). In Leiden overgestapt op de trein naar Dordrecht. Ergens onderweg gebeurde er iets vreemds: ooit meegemaakt dat iemand aan de noodrem trok? Ik sinds gisteren wel. Een Engelsman zocht de WC en dacht met die rode hendel de deur te kunnen openen. Ik riep nog: "Nee, nee", maar helaas het was al gebeurd. Na vijf minuten kwam de conducteur. Gelukkig was die Engelsman blijven zitten. Hij bekende meteen dat hij de schuldige was. De conducteur was behoorlijk nijdig. Gelukkig konden we even later de reis vervolgen. Zoiets maak je toch niet iedere keer mee. Een vreemde ervaring.
In het Dordrechts Museum heb ik eerst (na een koffie met een broodje) de tentoonstelling bekeken. Het waren vooral veel schilderijen uit de 17e eeuw. Vaak ging het om familieportretten met overleden voorouders (op bijvoorbeeld schilderijen op de achtergrond). Soms zag je ook de geportretteerde met een medaillon van een dierbare. Zo was er ook een schilderij van Charley Toorop waarop zijzelf, haar vader Jan Toorop en haar zoon Edgar Fernhout staat afgebeeld. Ik denk dat dit wel het meest bekende schilderij van Charley Toorop is.
Een deel van het museum is ook gewijd aan schrijver/dichter Cees Buddingh' , die zijn hele leven in Dordrecht heeft gewoond. Buddingh' maakte van o.a. sigarenkistjes en gevonden, waardeloze kleine voorwerpen z.g. kastjes en bedacht daar dan allerlei titels bij. Leuk om eens te zien!
In een groot deel van het museum zijn de zalen rond een bepaald thema ingericht. Bijvoorbeeld: Dordtse meesters (uit de schol van Rembrandt), De firma Cuyp (familie van schilders), Stillevens, Portret van Dordrecht (kunst voor de stad) etc., etc. Ik kwam tijd te kort en heb daarom bewust gekozen voor enkele zalen. Wellicht ga ik nog een keer naar Dordrecht voor een stadswandeling (indien het niet te koud en/of nat is).

Geen opmerkingen: