woensdag 10 oktober 2012

Rondreis naar de Noordkaap (9)

zondag 5 augustus 2012
Om 8.30 uur vertrokken vanuit het hotel in Svolvaer. Na ca. 1,5 uur rijden kwamen we bij de veerpont in Lödingen. Na een uur  varen kwamen we in Bognes (op het vasteland van Noorwegen aan. Zo'n boottochtje (al is het kort) vind ik altijd een leuke afwisseling met het zitten in de bus. Bovendien houd ik veel van varen, hoewel ik zelf geen boot zou willen hebben.
Bij Bognes zijn we via de E6 naar Mosjoen gereden. Onderweg hadden we nog diverse stops. Één van de stops was bij het Poolcirkelcentrum iets ten zuiden van Lönsdal. Bij het Poolcirkelcentrum stonden op veel plaatsen groepjes opgestapelde stenen. De chauffeur/reisleider vertelde dat mensen die stenen stapelen als een soort kleine gedenktekens voor hun dierbare overledenen. Ik kon het niet laten om ook een bescheiden gedenkteken achter te laten. Bij het Poolcirkelcentrum was het ook mogelijk om een stempel in je paspoort te laten zetten. Dat heb ik achterwege gelaten.
Om ca. 19.15 uur kwamen we bij ons hotel Lyngengarden in Mosjoen aan.

 
Foto boven: Overtocht van Lödingen naar Bognes (kaart)

Foto hiernaast: Een klein gedenkteken bij het Poolcirkelcentrum





maandag 6 augustus 2012
Om 8.00 uur vertrokken uit ons hotel in Mosjoen. Onderweg in een Kro koffie gedronken en bij een supermarkt wat inkopen gedaan voor de lunch later op de dag.
Om 14.30 uur kwamen we in Trondheim aan. We hadden tot 17.30 uur de tijd om de stad te bekijken. Allereerst hebben we kaartjes gekocht om de kathedraal (Nidarosdomen) te bekijken. Helaas mocht je er binnen geen foto's maken.
Heel bijzonder in Trondheim vond ik de kleurige pakhuizen aan het water. Echt iets om veel foto's van te maken.

Foto: Pakhuizen staan op palen in het water.













Ik vond Trondheim de moeite van het bekijken waard. Vooral de kleurige pakhuizen aan/in het water vond ik prachtig.
Om ca. 17.45 uur reden we naar ons hotel (Best Western Stav Hotel) zo'n 25 km. buiten Trondheim. Het hotel is gedeeltelijk boven een autosnelweg gebouwd. Toch hadden we geen last van verkeerslawaai.

Geen opmerkingen: