maandag 15 oktober 2012

Rondreis naar de Noordkaap (12)

donderdag 9 augustus 2012
Om ca. 8.00 uur vertrokken vanaf ons hotel voor een lange rit richting Kopenhagen. In de buurt van het plaatsje Svinesund zijn we de Noors/Zweedse grens gepasseerd. Daar hadden we ook onze koffiestop.
Typisch Scandinavisch zijn de rode houten woningen en schuren (foto). Dit soort gebouwen zie je veel onderweg. Vooral op het platteland.
Onze tweede stop was in de buurt van Värberg. Het was heerlijk weer en daarom besloten we om onze broodjes (uit de supermarkt) aan één van de picknicktafels op te eten.
Na de lunch was het nog een heel eind rijden naar Helsingborg. Daar stapten we op de veerboot naar Helsinggör in Denemarken. Tenslotten was het nog bijna een uur rijden naar Hotel Skandia in Hvidovre (in de buurt van Kopenhagen.
vrijdag 10 augustus 2012
De laatste dag van onze rondreis was aangebroken. Dit keer vertrokken we extra vroeg (om 6.30/6.45 uur). We moesten vroeg vertrekken om ruimschoots op tijd bij R"dby haven te zijn. Vandaar vertrok onze boot naar Puttgarden in Duitsland. Het was nog een hele rit naar het startpunt van onze rondreis. Gelukkig hadden we aanmerkelijk minder files dan op de heenreis. We kwamen mooi op tijd in Didam bij Juffrouw Tok aan. Ter afsluiting hadden we nog een afscheidsdiner. Bij Juffrouw Tok was het weer een hele drukte, omdat er meer bussen tegelijkertijd aankwamen. Na het diner hebben we allemaal afscheid van elkaar genomen en zijn we naar onze pendelbussen gegaan. Om ca. 21.00 uur kwamen we bij het station in Meppel aan. Vervolgens was het nog ca. 15 minuten lopen naar mijn huis. We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde rondreis naar de Noordkaap. Het was meer dan de moeite waard. En volgend jaar? Dat weten we nog niet.
Later kregen we nog van één van de deelnemers foto's van o.a. de begin- en de eindstand van de kilometerteller van onze bus. Het bleek dat we 7147,6 km. hadden afgelegd tijdens onze reis. En dat excl. de afstanden met de oversteken met diverse boten!

Foto: Helsingborg vanaf de veerboot van Helsingborg naar Helsinggör.