dinsdag 30 oktober 2012

Diverse activiteiten (oktober)

Foto: De Zwerfkei scoort!
Opnieuw een poging om weer helemaal "bij" te zijn.
Op zaterdag 6 oktober hadden we het eerste Waterbasketbaltoernooi van dit seizoen in Bad Hesselingen te Meppel. Het toernooi werd georganiseerd door "mijn clubje" SV De Zwerfkei. Gelukkig liep alles gesmeerd en konden we op tijd met de laatste wedstrijden beginnen. Gelukkig maar, want vanaf 19.00 uur begon de kinderdisco in het zwembad.

De volgende dag heb ik deelgenomen aan een speciale karatetraining in Utrecht. Deze training was speciaal bedoeld voor mensen die een dan-examen willen afleggen. Aangezien er de laatste tijd het e.e.a. is veranderd in de examen-eisen, was het voor mij een goede bijscholing. Gelukkig hoef ik zelf niet meer zo'n examen af te leggen. Ze zijn zo streng tegenwoordig! Ik zou zeker zakken.

Op 14 oktober trakteerde onze jongste zus familie, vrienden en kennissen op een high tea buffet bij Lucy's Inn in Eesergroen (een plaatsje in de buurt van Borger). Onze zus was in de vakantie 60 jaar geworden en ze was tevens gestopt met haar werk. Een goede gelegenheid om ons te trakteren, vond onze zus. Wij waren het daar uiteraard volledig mee eens. We waren met ruim twintig mensen en we zaten aan twee grote tafels. Ter illustratie hierbij een foto van het zoete gedeelte van de high tea. Verder waren er nog stukjes quiche, vier soorten sandwiches en diverse soorten scones (ook hartige).

Foto: Zelfportret van Clary Mastenbroek
Op vrijdag 26 oktober ben ik naar het Drents Museum gegaan. Ik zag dat de tentoonstellingen "Vikingen" op 28 oktober voor het laatst in het museum te zien was. Ook dit keer was het museum er in geslaagd om een heel bijzondere tentoonstelling te organiseren. Ik vond het heel knap hoe e.e.a. opgezet was. Zowel voor kinderen als voor volwassenen heel boeiend en leerzaam!Één van de dingen die ik leerde was, dat Vikingen alleen zo genoemd werden als ze op reis waren. "Op Viking" betekende: op handels- of rooftocht zijn". Hierbij werden handel en roof als een soort synoniemen beschouwd. Van de tentoonstelling "Vikingen" heb ik geen foto's kunnen maken. Er was veel publiek i.v.m. de herfstvakantie en bovendien waren veel objecten in vitrines of achter glas.
Later heb ik elders in het museum nog gezien:
Van Berlage tot Zwart (Nederlandse affiches van 1890 tot 1940). Deze expositie is georganiseerd i.s.m. het Affichemuseum in Hoorn.
Ook waren er nog werken van Simon Schrikker te zien. Zelf vond ik de grote schilderijen behoorlijk angstaanjagend. Zie foto hieronder:













Tenslotte ben ik op zaterdag 27 oktober naar een voorstelling in Schouwburg Ogterop geweest: "Ederveenzaamheid" van Arjan Ederveen. Ederveen is o.a. bekend als Theo (in Theo en Thea) en van het TV-programma "Creatief met kurk". Ik heb vroeger altijd veel gelachen om dit soort typetjes. Ik vond de voorstelling zeer de moeite waard. Ook heel leuk was de wijze waarop Ederveen het publiek bij de voorstelling betrok. Enkele mensen uit het publiek kregen een rolletje toebedeeld. De mensen speelden goed mee, viel me op. Zo was er een psychiater met de tekst: "Wat denk je zelf?" Verder verscheen "Stuk" de hond van Ederveen af en toe op het toneel om een bijdrage te leveren. Al met al een plezierige avond gehad.




Geen opmerkingen: