maandag 23 januari 2012

Nederlands Stripmuseum en Drents Museum


Vorige week woensdag weer eens op stap geweest. Eerst naar Groningen afgereisd en aldaar het Nederlands Stripmuseum bezocht. Een leuk museum! Eerst een gedeelte van de vaste collectie bekeken. Je krijgt dan een beeld van de geschiedenis en de ontwikkeling van de strips. Tussendoor nog een alleraardigste presentatie "Catootje's Carrousel" gezien in het theatertje van het museum. In deze presentatie spelen de figuren van "Jan, Jans en de kinderen" van Jan Kruis een rol. Ze maken plannen om het Stripmuseum te gaan bezoeken. Tijdens hun gesprek hierover passeren diverse stripfiguren uit verschillende perioden de revue. Heel verrassend!
Vervolgens nog de rest van de vaste collectie bekeken. Heel leuk vond ik o.a. een kamertje met een ouderwetse radio. Je kon daar luisteren naar radiohoorspelen van Paulus de boskabouter. Deze hoorspelen werden vroeger (de jaren vijftig) twee keer per week uitgezonden. Als kind heb ik daar regelmatig naar geluisterd. Verder is er momenteel een tentoonstelling over Jean Dulieu, de bedenker, tekenaar en auteur van Paulus de boskabouter. Ook was er veel ander werk van hem te zien. Een aanrader.
Op de terugweg naar Meppel heb ik nog een tussenstop in Assen gemaakt. In het Drents Museum zag ik een China tentoonstelling. Het Drents Museum is na een ingrijpende verbouwing in november j.l. door de Koningin heropend. De expositie "De Gouden Eeuw van China. Tang-dynastie (618-907 na Chr.)" is nog tot 15 april 2012 in het Drents Museum te zien. Ik heb eerst de tentoonstelling bekeken en me later aangesloten bij een rondleiding door een gids. Zij leidde een groep scholieren rond en ik vond de informatie die zij gaf zeer de moeite waard.
Foto's van de site van het Drents Museum

Geen opmerkingen: