vrijdag 22 september 2017

Body Worlds Amsterdam

Foto: Hersenen

Gisteren mijn keuzedag van de NS gebruikt om weer eens een dagje op stap te gaan. Een tijdje geleden had ik van Airmiles een mailtje gekregen met de mededeling dat mijn punten zouden gaan verlopen, als ik ze niet zou inwisselen. Ik had tegen inlevering van een aantal punten en bijbetaling van een klein bedrag een formulier met barcode en bijbehorende bestelcode ontvangen en uitgeprint. De bestelcode moest ik gebruiken om een voucher op te vragen via de site van Body Worlds. Dit lukte me na een aantal pogingen niet. Daarom maar even ouderwets gebeld. Van een aardige mevrouw hoorde ik, dat het vaker mislukte. Ik was dus niet de enige, werd mij verzekerd. Gelukkig kon ik wel met het formulier terecht bij de kassa.

Foto: Zenuwstelsel

Ik was nog nooit bij Body Worlds geweest. De expositie startte op de zesde verdieping. Daar ga je naar toe met de lift. Op iedere etage draait het om een bepaald thema en de rode draad was "Happiness". Op de site kun je zien dat de hele tentoonstelling is gemaakt met echte menselijke lichamen (en delen daarvan). Ik dacht dat ik het heel eng zou vinden, maar dat viel allemaal reuze mee.




Foto: De stuurman











Foto: De spijsvertering












In één van de zalen hing een grote "interactieve" spiegel die op één of andere manier weergaf hoe je stemming was. Ik denk dat de stand van je mond en de spieren er omheen bepalend waren. Bij een rechte mond was de uitslag "Angry" en gingen je mondhoeken iets omhoog, dan veranderde dat in "Happy".
De tentoonstelling was eerder te zien in de "Beurs van Berlage", maar is daar niet lang geweest. Men vond het daar aanstootgevend (heb ik ooit gehoord).
Aangezien het mooi weer was, besloot ik om met de trein verder te gaan naar Zandvoort aan Zee voor een kleine strandwandeling.  Vervolgens heb ik op een terras in het zonnetje gezeten onder het genot van een glas droge witte wijn (en omdat het zo goed smaakte: een tweede glas).



Geen opmerkingen: