maandag 26 maart 2018

De draad weer oppakken (2)

Regelmatig neem ik me voor om een nieuw bericht op mijn weblog te plaatsen. Goede voornemens, maar daar komt vaak niets van terecht.
Na mijn geweldige rondreis met een fantastische groep mensen door Vietnam (daarover volgt nog een verslag in een x-aantal delen) heb ik afgelopen donderdag 22 maart mijn keuzedag van de NS besteed aan een bezoek aan twee musea in Amsterdam.
Hierbij nog een korte terugblik:
In juli 2016 had ik al het Joods Historisch Museum en de Portugese Synagoge  bezocht. Beide musea behoren tot het Joods Cultureel Kwartier.

Foto: Schilderij van Jan Voerman "De treurdagen (1884) in het Joods Historisch Museum









Foto: Schilderij van Gerrit Berckheyde "Gezicht op de Portugese Synagoge (1675) en de Hoogduitse Grote Synagoge" (1671) in het Joods Historisch Museum








Foto: Ingang van de Portugese Synagoge











Foto: De Thora met de Jad (in de Portugese Synagoge)












De Hollandsche Schouwburg en het Holocaust Museum maken ook deel uit van het Joods Cultureel Kwartier. Als je in één van de vier musea een kaartje koopt, krijg je ook toegang tot de andere drie musea. De Museumkaart kun je overigens ook voor alle vier musea gebruiken.

Foto: Voorgevel van de Hollandsche Schouwburg

Aangezien vier musea op één dag mij een beetje te veel van het goede was, besloot ik De Hollandsche Schouwburg en het Holocaust Museum later te bezoeken. Er heeft wel wat meer tijd tussen gezeten, dan ik van plan was. Bij het bedenken van mijn uitstapje van donderdag 22 maart j.l. wilde ik toch graag de andere twee musea van het Joods Cultureel Kwartier bezoeken.


Foto: Uitleg over de muur met namen van families die in de Tweede Wereldoorlog zijn vermoord

Op één of andere manier ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in de Tweede Wereldoorlog in het algemeen. Mijn interesse gaat in het bijzonder uit naar "persoonlijke geschiedenissen".






Foto: Een helft van de muur met namen van families die in de Tweede Wereldoorlog zijn vermoord. Heel indrukwekkend die muur met al die familienamen.







Foto: Monument op de binnenplaats

In de Hollandsche Schouwburg zijn veel officiële aankondigingen van de bezetter, maar ook van de Joodsche Raad tentoongesteld. Je kunt er echter ook veel persoonlijke documenten, brieven en eigendommen zien. Bijvoorbeeld:




Foto:
Een brief van Dhr. Jules Schelvis. De man die zeven Nazi-kampen overleefde. Dhr. Schelvis overleed op 3 april 2016 op 95-jarige leeftijd.
Heel indrukwekkend was zijn persoonlijke verhaal, dat hij tijdens één van de Dodenherdenkingen op de televisie vertelde.








Foto: Het dragen van een Jodenster was verplicht tijdens de bezetting. De "namaak-Jodenster" (links op de foto) werd door sommige niet-Joden gedragen uit solidariteit met hen die verplicht een ster moesten dragen.
Meer over de geschiedenis van de Davidster.








Schuin tegenover de Hollandsche Schouwburg staat het Holocaust Museum. Dit museum is gevestigd in de voormalige Kweekschool. Het Holocaust Museum werd in mei 2016 voor publiek  geopend.

Foto: Tuin tussen de crèche en de Kweekschool

In een gebouw naast die Kweekschool was tijdens de oorlog een crèche gevestigd. De directeur van de kweekschool gaf toestemming om één van zijn lokalen te gebruiken als extra opvangruimte voor de talrijke Joodse kinderen in de crèche. Dankzij de hulp van verzetsmensen werden veel kinderen (zo'n 700) via de  Kweekschool uit handen van de Duitsers gered.


Foto: Uitleg over tentoongestelde gedichten


Foto: Één van de gedichten










In één van de zalen stonden houten kistjes (koffers) met namen van kinderen en jong-volwassenen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Zie:foto's










Foto: Uitleg over de koffers









Het bezoek aan de musea binnen het Joods Cultureel Kwartier in juli 2016 en maart 2018 hebben veel indruk op mij gemaakt. Helaas zijn de onderwerpen Onderdrukking, Discriminatie, Vervolging etc. nog steeds actueel.














Geen opmerkingen: