dinsdag 5 januari 2016

Rondreis Zuid-Afrika (slot)

Foto: De plek waar veel (groeps)foto's gemaakt worden met de Tafelberg als achtergrond

Op zaterdag 17 oktober vertrokken we om 9.30 uur vanaf ons hotel voor een dagtocht "Kaapstad en omgeving". Allereerst reden we naar een punt met een prachtig uitzicht op de Tafelberg. Daar werd een groepsfoto genomen door onze reisleider. Nadat een aantal reisgenoten elkaar op de foto hadden laten zetten, maakte ik nog een foto van de "fotolijst" en de Tafelberg op de achtergrond.

Foto: Huizen in felle kleuren

Vervolgens hadden we nog een rondrit door de stad en kwamen we nog langs een aantal bijzondere gebouwen / huizen. Zo zagen we bijvoorbeeld een straat met veel huizen in felle kleuren. Het ging hier om huizen waar vroeger slaven in gehuisvest waren. Deze huizen zijn tegenwoordig zeer in trek bij de rijkere mensen. De hele buurt is grondig gerenoveerd.

Foto: Parlementsgebouw

Foto: Informatiebord in de Botanische Tuin
Verder zagen we ook o.a. het Parlementsgebouw en de Botanische Tuin. Onze reisleider gaf ons een rondleiding door deze tuin.
Deze tuin werd ten tijde van de VOC vooral gebruikt als groententuin.

Foto: De oudste boom (een perenboom) van ca. drie eeuwen oud. Aan deze boom groeien nog ieder jaar peren.

Foto: Informatiebord bij de perenboom

Uiteraard werden er ook fruit en kruiden geteeld. De schepen van de VOC waren destijds zo lang onderweg, dat een tussenstop tussen Nederland en het voormalig Nederlands-Indië noodzakelijk was. In Zuid-Afrika (m.n. Kaapstad) werden vers water, verse groenten etc. aan boord genomen. Dit alles om de beruchte scheurbuik te voorkomen.

Foto: Één van de vele muziekgroepjes bij Waterfront

Tenslotte werden we bij Waterfront afgezet. Waterfront bestaat uit een groot aantal restaurants, winkels etc. en ligt (het woord zegt hel al) aan het water. Vanaf Waterfront kun je ook allerlei excursies maken. Zo kun je kiezen uit o.a. diverse boottochten, een rondvlucht per helikopter.
We hadden ruim 2,5 uur de tijd om te winkelen (waar ik zelf niet van houd), koffie te drinken en/of wat te eten.

Foto: Een klein gedeelte van Waterfront. Links achter de Klokkentoren
Om 14.45 uur werden wij aan de andere kant aan de kade bij de klokkentoren verwacht.

Foto: Vertrekpunt naar Robben Island

Vanaf  een havengebouw gingen we met een boot naar Robben Island. De boottocht naar Robben Island duurde ca. 30 minuten.

Foto: Toegangspoort

Op het eiland (waar o.a. Nelson Mandela jarenlang gevangen heeft gezeten) hadden we met een bus een rondrit o.l.v. een gids. Daarna kregen we nog een rondleiding door de gevangenis. We werden rondgeleid door een ex-gevangene, die ons e.e.a. vertelde over het leven binnen de gevangenis en op het eiland.

Foto: Een klein gedeelte van Mandela's cel
Natuurlijk zagen we ook de cel waar Nelson Mandela jarenlang heeft gezeten. We mochten allemaal heel snel een foto van de beroemde cel maken.

Foto: Deel van de slaapzaal

Ook zagen we de zaal waar veel andere gevangenen hebben gezeten. In eerste instantie sliepen de gevangenen op een harde stenen vloer op een soort matjes. Later kwamen er wel stapelbedden en matrassen etc. Je krijgt dan wel een indruk van hoe zwaar en Spartaans het voor de gevangenen geweest moest zijn. Tegenwoordig is het eiland een museum. De gidsen zijn vooral ex-gedetineerden en ex-bewakers.

Foto: Uitzicht vanaf het terras van het restaurant bij Waterfront

Na de uitgebreide rondleiding gingen we weer terug met de boot naar Waterfront. Daar hebben we met de hele groep in een leuk restaurant (op het terras met uitzicht op het water) genoten van een diner naar eigen keuze. Na het eten kon ieder zelf kiezen voor een invulling van de rest van de avond: in Waterfront blijven of met een taxi terug naar het hotel. Wij kozen voor het laatste.

Zondag 18 oktober vertrokken we om ca. 11.00 uur vanaf ons hotel. We hadden derhalve ruimschoots de tijd om onze koffers te pakken voor de terugreis naar Nederland. Voor de laatste dag van onze reis stond o.a. een bezoek aan een wijnhuis op het programma. De omgeving van Kaapstad staat bekend om zijn (of haar?) wijnen.

Foto: Ingang van een wijnkelder

Iets na 12.00 uur kwamen we aan bij "Neethlingshof Estate".  Ik dacht dat we eerst een rondleiding zouden krijgen langs de velden met druiven. Dat bleek niet het geval. We werden voor de lunch verwacht. Ook niet verkeerd. Vooral als je daarbij een koel glas witte wijn van het huis bij drinkt. Wij bestelden een lekkere salade bij de witte wijn.

Foto: De wijn staat klaar om geproefd te worden

Na de lunch kregen we in een ander deel van de wijnboerderij een wijnproeverij. Tijdens de proeverij kregen we diverse witte, rosé en rode wijnen te proeven. Daar moet je overdag wel goed mee uitkijken. Niet alles doorslikken, maar ook regelmatig uitspuwen! Ik had gelukkig al vaker een wijnproeverij meegemaakt, dus ik kende de procedure.

Foto: Wijn in vaten

Daarna mochten we nog in diverse kelders rondlopen om al die soorten wijnen te bekijken.

Foto: en wijn in flessen

Foto: Één van de souvenirswinkels in Stellenbosch

Na het bezoek aan Neethlingshof Estate werden we naar de plaats Stellenbosch gereden. In Stellenbosch hadden we zo'n 2,5 uur de tijd om wat rond te lopen, te winkelen of wat dan ook. We hebben daar uitgebreid thee/koffie gedronken. Ik heb daar zelfs nog een heel mooi beschilderd bord gekocht.

Foto: Detail van een doek
Om 18.00 uur vertrokken we uit Stellenbosch voor onze laatste busrit op Zuid-Afrikaanse bodem. Een uur later kwamen we bij het vliegveld bij Kaapstad aan. Onze vlucht was om 23.00 uur. Ruimschoots de tijd om nog iets te eten, de laatste Zuid-Afrikaanse rands op te maken etc.
Na een vlucht van ruim elf uur landden we op Schiphol. Na een kop koffie vertrokken we met de trein naar Meppel. Ik vind het na een vakantie altijd prettig om weer thuis te komen. Zo ook dit keer na een geweldig mooie rondreis door een prachtig land!