woensdag 23 december 2015

Rondreis Zuid-Afrika (8)

Donderdag 15 oktober
Het was heerlijk slapen in de comfortabele tent in "Buffelsdrift Game Lodge" (ca. 7 km. buiten Oudtshoorn). Midden in de nacht hoorden we wel een keiharde onweersklap en vroeg in de ochtend klonk opeens een luid gesnuif. Volgens mij van een nijlpaard. In mijn gedachten zag ik al zo'n groot beest onze tent binnen komen stormen. Later hoorde ik van onze reisleider, dat dit niet mogelijk was. De nijlpaarden kunnen niet bij de tenten komen, omdat er een elektronische beveiliging is aangebracht. Een soort schrikdraad o.i.d.

Foto: Koffiestop in Barrydale

We vertrokken  mooi op tijd van "Buffelsdrift Game Lodge". In Barrydale hadden we onze koffiestop.

Foto: Bij de ingang van het Taalmnument

Om ca. 13.30 uur kwamen we bij het Taalmonument. Na de lunch kregen we een rondleiding.

Foto: De vorm van het monument past bij de omgeving

De architect (Van Wijk) heeft er voor gezorgd dat de vorm van het monument aansluit bij de natuurlijke omgeving. Als ik het goed begrepen heb, is het monument opgericht t.g.v. de officiële erkenning van de Zuid-Afrikaanse taal.

Na de rondleiding was het nog 50 km. rijden naar Kaapstad. We zagen al van verre de beroemde Tafelberg. Op dat moment was het helder en konden we de Tafelberg heel goed zien. Volgens onze reisleider heel bijzonder, omdat deze berg ook vaak door de nevels nauwelijks zichtbaar is.
In de namiddag kwamen we bij ons hotel "Cape Town Lodge" in Kaapstad aan. Het hotel in Kaapstad was ons laatste hotel (voor drie nachten) op Zuid-Afrikaanse bodem. We hadden een kamer op de 7e etage. De eerste avond hebben we in het hotel gegeten.

Foto: Met de lift naar boven

Op vrijdagmorgen (16 oktober) vertrokken we al om 7.30 uur vanaf ons hotel naar de Tafelberg. Aangezien de Tafelberg zeer in trek is bij de toeristen, moesten we er vroeg bij zijn. Onze chauffeur parkeerde de bus een kwartier later aan de voet van de berg. We hadden geluk: er stond nog geen andere bus. Om 8.30 uur konden we als eerste groep met de bus naar boven.

Foto: Één van de vele uitzichten vanaf de Tafelberg

In de liften was plaats voor zo'n 70 personen en de lift draaide om haar as terwijl we naar boven gingen. Op die manier kreeg iedereen de kans op een mooi uitzicht. Vrij snel stonden we boven op de Tafelberg. Daar hadden we een uur de tijd om boven rond te wandelen en te genieten van het fraaie uitzicht.

Foto: Een enkele keer moet het kunnen: zelf op de foto

Na het bezoek aan de Tafelberg zijn we nog verder gereden naar Maiden's Cove en Hout Bay. Bij Hout Bay hadden we wat langer de tijd om koffie te drinken, souvenirs te kopen etc. Ik heb daar in een leuke winkel een T-shirt en een mooi gastenhanddoekje (met parelhoenders erop) gekocht.

Foto: Één van de kramen

Langs de boulevard waren er ook nog veel kramen waar souvenirs werden verkocht.

Foto: De zeeleeuwen of -honden voeren

Op de kade stond nog een oudere man die iedere keer een stuk vis tussen zijn lippen nam. Hij voerde op die manier de zeeleeuwen of -honden. Je kon er foto's van nemen en dan was het de bedoeling dat je de man wat geld gaf.

Foto: Een mooi uitzicht vanuit de bus op weg naar Chapman's Peak

Als verrassing had onze chauffeur ons via een prachtige weg naar Chapman's Peak gereden. Vanuit de bus hadden we na iedere bocht in de weg een prachtig uitzicht op o.a. de kust.

Foto: Pinguïns bij Boulders Beach

Na de lunch in Simon's Town gingen we op bezoek bij de pinguïns bij Boulders Beach. De pinguïnkolonie is ook één van de toeristische trekpleisters.

Foto: Afstand van o.a. de zuidkust van Zuid-Afrika naar de Zuidpool

Foto: Vooruit! Nog een keer op de foto!

Tenslotte gingen we nog naar Kaap de Goede Hoop en Cape Point.

Foto: Vuurtoren op Cape Point

Bij Cape Point kon je met een soort treintje naar boven en vervolgens kon je via de trappen naar een vuurtoren lopen. Je had daar een prachtig uitzicht op de kust en de Indische Oceaan. Het was zeer warm, maar de moeite waard om helemaal naar de top te lopen.

Foto: Even een foto genomen van een Chinees echtpaar bij het bord van Cape Point. Er was op dat moment een grote groep Chinese toeristen.

Aan het eind van de middag liet een deel van de groep zich bij Waterfront afzetten. Aangezien wij daar ook de volgende dag zouden komen, besloten wij om mee te rijden naar ons hotel.
's Avonds zijn we met ons tienen in de buurt van het hotel gaan eten. We hadden het advies gekregen om niet met z'n tweeën er op uit te trekken. Kaapstad is een vrij gevaarlijke stad en in een groep loop je minder risico om overvallen te worden. Uiteindelijk kwamen we bij een Mexicaans restaurant en daar was nog plaats voor ons groepje op een soort balkon.