dinsdag 7 juli 2015

Andorra en Barcelona (5)

Op maandag 1 juni kregen we de gelegenheid om op ons eigen houtje Barcelona te bekijken. We werden met de bus vlakbij de zuil van Columbus en niet ver van de Ramblas afgezet. We zouden op dezelfde plek weer opgehaald worden. We moesten vooral zorgen om op tijd bij de bus terug te zijn. Verder werden we (nogmaals) gewaarschuwd voor zakkenrollers.
Helaas had onze jongste zus die dag een aanval van migraine en daarom gingen we (onze andere zus en ik) met ons tweeën op pad.

Foto: Levend standbeeld op de Ramblas

Van onze jongste zus hadden we twee kopieën van wandelingen mee gekregen. Eerst hebben we een gedeelte over de Ramblas gelopen en hier en daar een zijstraatje in gegaan. Zo zagen we het Palau Güell, een huis dat in opdracht van Eusebi Güell door Gaudi is gebouwd (1889). Ook het interieur en de meubels zijn door Gaudi ontworpen. Helaas kon je er niet even naar binnen om een kijkje te nemen. Je moest je ergens melden voor een rondleiding. Het was voor ons op dat moment niet duidelijk waar je evt. een kaartje kon kopen.

Foto: Església de Betlem

Een stukje verderop zagen we een leuk kerkje "Església de Betlem" en daar zijn we naar binnen gegaan om e.e.a. te bekijken.
Inmiddels was het zeer warm geworden in de stad. Voor ons een reden om in de schaduw te blijven en ergens een kop koffie te gaan drinken.

Vlakbij het café waar we koffie hadden gedronken, zagen we het "Museu d'Art Contemporani de Barcelona (MACBA) en het leek ons een goed idee om daar wat rond te neuzen.  Bijkomend voordeel wass, dat de temperatuur in het gebouw zeer aangenaam was.

Foto: MACBA

Het gebouw is van buiten en binnen vooral heel wit.

Foto: Ocaña "Sacred Heart of Fag (1982)

Na het museumbezoek was het toch echt tijd om even ergens een hapje eten. We zijn daarom naar een plein in de buurt gelopen (Placa de Catalunya). Je hebt daar diverse terrassen waar je rustig kunt zitten.

Foto: Middeleeuws kasteel

Vervolgens besloten we om nog een gedeelte van de wandeling door Barri Gòtic te maken. Af en toe dwaalden we even van de route af. In de Barri Gòtic zagen we vooral veel bijzondere en smalle straatjes, een kathedraal en een middeleeuws kasteel.

Later hebben we ook nog het Museu d'Història de la Ciutat bezocht. In dit museum over de stadsgeschiedenis zijn o.a. Arabische en Joodse artefacten te zien. Verder is er een grote ondergrondse afdeling met Romeinse funderingsmuren en waterlopen etc. Op een gegeven moment wilden we wel weer naar boven en we liepen te zoeken naar de lift of een trap. Het kostte ons wat moeite om iemand te vinden die ons de weg bovengronds kon wijzen.
Intussen was het al bijna tijd om terug te lopen naar de Ramblas. Van al dat lopen en de hoge temperatuur hadden we flink dorst gekregen. Ik stelde voor om op een terras op de Ramblas een glas Sangria te bestellen. "Tenslotte zijn we met vakantie" was mijn ijzersterke argument. Niet veel later zaten we allebei achter een soort vissenkom gevuld Sangria.

Foto: Een vissenkom met Sangria

Om 16.15 uur werden wij door onze chauffeur/reisleider weer opgehaald en na drie kwartier kwamen we bij ons hotel in Malgrat de Mar aan.

Foto: La Cara de Barcelona van Roy Liechtenstein (vanuit de bus)

Op dinsdag 3 juni vertrokken we om 8.45 uur uit Malgrat de Mar. Om 18.30 uur kwamen we aan bij ons hotel in Lux (ongeveer 80 km. ten zuiden van Dijon. Aangezien onze chauffeur/reisleider de volgende dag files verwachtte, moesten we de volgende dag (woensdag 4 juni) al om 7.15 uur vertrekken. Gelukkig verliep de terugreis geheel naar verwachting. We kwamen om ca. 17.30 uur aan bij café-restaurant "Juffrouw Tok".
We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde vakantie.

De gidsjes bewaar ik voor een volgende keer!

Naar Barcelona zou ik nog wel eens terug willen om de Sagrada Familia en Palau Güell van binnen te bekijken, in Park Güell te wandelen en nog veel meer te zien.