donderdag 2 juli 2015

Andorra en Barcelona (3)

Foto: Gletsjermeer Engolasters

Donderdag 28 mei
's Morgens om 9:00 uur vanaf ons hotel vertrokken. Allereerst zijn we naar een gletsjermeer (Engolasters) op 1600 m. hoogte gereden. Eigenlijk hadden we verwacht, dat het meer wat groter en mooier zou zijn. Ook merkten we dat het geheel onze chauffeur/reisleider ook tegenviel. De tocht erheen en weer terug was wel heel mooi v.w.b. de natuur!

Foto: La Casa de la Vall

Vervolgens zijn we naar Andorra la Vella (oftewel de stad Andorra) gereden. We hadden van 11:00 uur tot 13:30 uur de tijd om de stad op eigen gelegenheid te bezichtigen. Uiteraard hebben we eerst genoten van een kop koffie. In het gidsje over Andorra had ik iets gelezen over "La Casa de la Vall". Dit gebouw was oorspronkelijk bedoeld als verdediging tegen vijandelijke invallen. Op twee hoeken kun je nog wachtershuisjes zien. Binnen is het gebouw ingericht als museum m.b.t. de Andorrese levenswijze van vroeger. Helaas was het museum op die dag alleen voor groepen o.l.v. een gids toegankelijk. Ik had het graag eens van binnen willen bekijken!
Foto: Een balkon met tuinkabouters in het dorpje Os de Civis

Na de lunch stond een uitstapje naar het Spaanse bergdorp Os de Civis op het programma. In de winter schijnt het daar een drukte van belang te zijn. Het is een geliefd oord om te skiën.  Zo tussen het winter- en het zomerseizoen is daar werkelijk niets te doen. Er was één winkel waar souvenirs werden verkocht en één terras werd geopend op het moment dat wij alweer vertrokken.

Foto: Onderweg naar Montserrat

Vrijdag 29 mei vertrokken we om 8:15 uur vanuit ons hotel richting Barcelona. Na een prachtige rit door de bergen kwamen we in het plaatsje Montserrat aan. In Montserrat hadden we ca. 2 uur de tijd om e.e.a. te bekijken.

De basiliek was tot 12:00 uur voor publiek gesloten. Daarom besloten wij om het museum van Montserrat te bezoeken. Veel mooie schilderijen gezien van Middeleeuws  tot het meer moderne werk.
Foto: De zwarte Madonna bovenin de kerk

Daarna zijn we nog de basiliek in geweest. Deze basiliek staat bekend als de kerk met de zwarte Madonna. Als je de zwarte Madonna wilde zien, dan moest je in de rij staan. Natuurlijk stond er een enorme rij en daar hadden wij niet zoveel zin in. Vanuit de kerk zelf kon je een glimp van de zwarte Madonna opvangen. Ik heb er nog wel een foto van gemaakt en met een beetje fantasie kun je de zwarte Madonna zien.

Na het bezoek aan Montserrat reden we via een mooie weg door de bergen naar de snelweg die ons langs Barcelona leidde. Vanaf de snelweg kreeg je een beeld van de grootte van de stad. Om ca. 15:30 uur kwamen we aan bij ons hotel in Margrat de Mar. Aangezien we onze watervoorraad wilden aanvullen, zijn we nog even het stadje gaan verkennen. Één van mijn zussen en ik hebben nog zo'n handig tasje (om onder je shirt te dragen) gekocht. Toch handig als je een stad als Barcelona gaat bezoeken en je weet dat die stad bekend staat vanwege de vele zakkenrollers.