maandag 2 september 2013

Dagje Wageningen

Foto: OV-fiets

Afgelopen vrijdag had ik met een oud-collega / vriendin  (E.) afgesproken om er weer eens een dagje op uit te trekken. Dit keer viel de keus op "Beeldengalerij Het Depot" in Wageningen. Aangezien Wageningen niet over een station beschikt, gingen we per trein via Arnhem naar Ede-Wageningen.  E. heeft sinds enkele jaren een abonnement op OV-fiets en het leek haar leuk om per fiets naar Wageningen te gaan. Ik besloot daarom ook maar een abonnement op OV-fiets te nemen. Dat kost maar € 10,00 per jaar en dan kun je voor een klein bedrag een OV-fiets huren. Bovendien hoef je geen borgsom te betalen. Via Internet was het nemen van een abonnement een eitje en de volgende dag kon ik al beschikken over een degelijke OV-fiets.

Foto: De fietsroute

Donderdagavond heb ik nog even gekeken of ik nog een leuke fietsroute kon vinden in mijn verzameling en ja hoor: ik vond een knooppuntenroute vanaf station Ede-Wageningen naar Wageningen. Deze route kwam ook langs de "Beeldengalerij Het Depot" (Arboretumlaan 4, Wageningen). Ook E. vond het prima om via de toeristische weg naar de beeldengalerij te fietsen. Bovendien was het die dag prachtig fietsweer: droog en zonnig.
Bij het station Ede-Wageningen werden we vlot aan een fiets geholpen. Daarna gingen we meteen op pad. Na een kleine omweg zaten we al snel op de goede route. Uitermate handig zo'n knooppuntenroute! Het eerste deel van de route voerde ons gedeeltelijk door het bos met mooie fietspaden.

Aangezien we nog geen koffie hadden gedronken, leek het ons een goed idee om bij de Panoramahoeve te stoppen en gelijk ook een hapje te gaan eten. Na de lunch zijn we naar de Arboretumlaan gefietst. Een deel van de beeldengalerij is gevestigd in een voormalig gebouw van de Landbouwuniversiteit van Wageningen. Verder zijn er nog beelden te zien in Villa Hinkeloord en in de fraai aangelegde tuinen (arboreta). Voor scholen is er ook nog het Kinderatelier Villa Vleermuis.

De toegang tot de beeldengalerij is gratis. In Het Depot zijn wisselende tentoonstellingen te zien. Er is echter ook een vaste collectie.

Foto: Gerhard Lentink, opus 8 Noet-poort (hout en gedeeltelijk polychromie)

In het "hoofdgebouw" kom je via een gang in het nieuwe gedeelte, dat "de banaan" wordt genoemd. In "de banaan" staan op drie verdiepingen de beelden opgesteld. De collectie is dermate groot, dat je alles niet in één keer kunt bekijken. Na enkele uren rondwandelen raak je verzadigd. Ik ben dan ook van plan om later nog eens naar Wageningen af te reizen om een ander deel van de beeldengalerij te bezoeken.


 Foto: Gerhard Lentink, opus 6, Volans (twee onderbenen lijken dwars door het plafond te steken)







Na het bezoek aan de beeldentuin besloten we om via Bennekom weer naar het station Ede-Wageningen te fietsen. Mede dankzij het weer en het aangename gezelschap heb ik genoten van dit uitstapje.

Geen opmerkingen: