woensdag 21 september 2011

Letterkundig Museum


Gisteren heb ik weer gebruik gemaakt van een dagje "vrij reizen". Ik had het idee om in Den Haag naar het Gemeentemuseum of het Museum Mesdag te gaan. Even niet gedacht aan Prinsjesdag. Het leek me beter om de drukte te ontlopen. Daarom heb ik mijn plan gewijzigd en ben naar het Letterkunig Museum gelopen (achter het station). Het was mijn eerste bezoek aan het Letterkundig Museum. Met mijn museumjaarkaart had ik gratis toegang tot het museum Ook gratis was de audiotour m.b.v. een iPod. Bij een aantal schilderijen van auteurs krijg je een uitleg over het kunstwerk. Verder krijg je nog informatie over de betreffende auteur. De auteurs hangen min of meer in alfabetiche volgorde aan de muren. In een andere ruimte (het Pantheon) zijn kleine beeldschermen met daarbij een soort luidsprekertje aan de muren bevestigd. Je krijgt informatie te zien en te beluisteren over auteurs van de vroege Middeleeuwen tot de moderne tijd. Van Karel ende Elegast tot de auteurs van nu.
Verder staan in een apart zaaltje nog wat vitrines met voorwerpen van diverse auteurs. Bijvoorbeeld een jasje van Couperus en de stofzuiger van Vestdijk.
Tot slot heb ik ook nog een kort bezoek gebracht aan het Kinderboekenmuseum (een etage onder het Letterkundig Museum.

Geen opmerkingen: