woensdag 14 september 2011

Groninger Museum


Afgelopen zaterdag met oud-collega Gerda het Groninger Museum (GM)bezocht. Een dagje er op uit zat al een tijdje in de planning. In de krant had ik al iets gelezen over een expositie van de fotograaf Ruud van Empel. Vanaf 10 september is er een tentoonstelling met zeer bijzondere foto's van Van Empel te zien. Toevallig zag ik vorige week ook al iets op de televisie over het werk van deze fotograaf. Dan word je toch wel nieuwsgierig om e.e.a. te bekijken.
Wat vrij nieuw is in het GM, is de mogelijkheid om afbeeldingen van kunstwerken op te slaan. Je kunt d.m.v. een soort sleutelhanger (een collector) een aantal kunstwerken "scannen". Je houdt de collector voor een soort kastje naast een schilderij, foto o.i.d.. Er licht een groen lampje op en de gegevens worden opgeslagen in de collector. Voordat je het museum verlaat, kun je je naam en E-mail adres op een PC inbrengen. Je krijgt dan van het museum een mailtje met een hyperlink naar het URL met de gescande kunstwerken. Een geweldige service waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Ik heb de foto's ook nog op mijn laptop opgeslagen. De collector kun je overigens bij volgende bezoeken aan het GM weer gebruiken.
Ik vond de foto's van Van Empel heel bijzonder en heel verrassend. Hij maakt bijvoorbeeld foto's van mensen, bomen, planten etc. en bewerkt ze op een heel bijzondere manier. Deze expositie is tot 27 november in het GM te bezichtigen.
Verder zagen we ook nog een heel bijzonder tentoonstelling (ook foto's) van een Chinese fotograaf Chi Peng. Het is de eerste expositie van Chi Peng buiten China. Ook zeer de moeite waard. Het werk van Chi Peng is nog tot 25 september in het GM te zien.
Op de foto van Van Empel staat in het midden een lief hertje!

Geen opmerkingen: