donderdag 28 mei 2009

Nijmegen

Het plan was om afgelopen dinsdag per trein naar Rotterdam af te reizen. Aangezien het spoorwegnet door hevige onweersbuien in de nacht van maandag op dinsdag ernstig ontregeld was, besloot ik om het spoor naar Nijmegen te volgen.
In Nijmegen heb ik Museum Het Valkhof bezocht. Daar heb ik de tentoonstelling "Jan Jansen en Swip Stolk, twee meesterontwerpers" (t/m 30 augustus 2009) bekeken. Jan Jansen is een beroemd schoenenontwerper en daarnaast ook meubelontwerper. Swip Stolk ontwerpt o.a. rubberen en stalen sieraden en wandobjecten. Ook was er nog een BMW te zien die door Stolk voorzien was van een omhulsel van "versierd rubber". Bij het zien van een paar schoenen (naaldhakken) van Jansen keek ik onwillekeurig naar mijn eigen schoenen. Een mevrouw naast mij verklaarde trots (terwijl ze naar haar schoenen wees): "Deze zijn ook ontworpen door Jansen"! Ik reageerde met de opmerking: "Mijn schoenen zijn van Mephisto en ze lopen heerlijk"!
In Museum Het Valkhof zijn tevens nog de exposities: "Een echte Toorop?!" (t/m 14 juni 2009) en "Cobra" (t/m 30 augustus) te bezichtigen.
In de eerste tentoonstelling staat het werk van Jan Toorop in zijn Nijmeegse periode van 1909-1916 centraal. In die periode maakte Toorop reproducties van zijn populairste werk. Deze werden door verkoopsters op straat vanaf de handkar verkocht. De tentoonstelling geeft een overzicht van originelen en reproducties.
In de expositie "Cobra" zijn o.a. aquarellen, collageschilderijen op papier te zien van diverse kunstenaars (Lucebert, Corneille, Jan Sierhuis, Theo Wolvencamp).
Zie ook http://www.museumhetvalkhof.nl/
Op mijn verlanglijstje van musea stond ook het Velorama. Dit museum bevindt zich op 5 tot 10 minuten lopen van Het Valkhof. In het Velorama staan ruim 200 fietsen en trapvoertuigen opgesteld. De collectie geeft een beeld van de geschiedenis van de fiets (vanaf het begin van de 19e eeuw). Behalve allerlei soorten fietsen (éénwielers, kinderfietsen, twee-, drie-, vierwielers, militaire rijwielen etc.) zijn er ook onderdelen (kogellagers, versnellingsnaven, reparatiesetjes etc.) te bewonderen. In een aparte ruimte m.b.t. de geschiedenis van de Nederlandse wielersport is ook de fiets van Wim van Est te zien. Met deze fiets duikelde Van Est tijdens de Tour de France in 1951 een ravijn in.
Zie ook http://www.velorama.nl/

1 opmerking:

Wannabook zei

Sparklet, ik zie dat je weinig problemen hebt om je dagen in te vullen! Leuk om te lezen en zeker om zelf ook in het achterhoofd te houden als ik eens niet goed weet wat te doen (wat overigens niet zo dikwijls voorkomt).