maandag 9 augustus 2021

Museum More in Ruurlo

Foto: Kasteel Ruurlo






Het is al weer bijna een jaar geleden, dat ik Museum More in Ruurlo bezocht had. Op 24 juli j.l. besloot ik naar het gelijknamige museum in Kasteel Ruurlo te rijden. Na de lockdown vanaf medio december 2020 vond ik het hoog tijd om weer eens een dagje op stap te gaan. Met behulp van mijn navigatie kon ik kasteel Ruurlo gemakkelijk vinden.

Foto: Zelfportret van Willink onvoltooid (1918)


In het museum is veel werk van de schilder Carel Willink te zien. Het was niet druk in het museum. Ik kon alle schilderijen op mijn gemak bekijken. Er liep ook een gezin (vader, moeder en twee kinderen) rond. Het jongste kind (een jongen) was zeer geïnteresseerd in de kunstwerken en ik merkte, dat hij er ook al aardig wat van af wist. Ik vroeg aan de vader hoe oud zijn zoontje was. Het antwoord was: "Bijna zes jaar". Ik vond dat heel bijzonder voor zo'n jong kind. Het bleek dat de vader ook als kind al van kunst kon genieten. 



Vervolgens hoorde ik de vader een uitleg geven over licht en schaduw en de "driehoek van Rembrandt" (een bepaalde vorm van verlichting waardoor er op de wang een driehoekje van licht ontstaat). Zo zie je maar weer: je raakt nooit uitgestudeerd!


Foto: Compositie (1924)

Willink werd geïnspireerd door o.a. Kandinsky en heeft een (korte?) periode in abstracte stijl geschilderd





Foto: Zebra's in rood rotslandschap (1958)

Willink fotografeerde de dieren in Artis en schetste vervolgens de voorstudies om deze later om te zetten in schilderijen. Hij raadpleegde ook tijdschriften zoals de "National Geographic" om de dieren in een andere omgeving af te beelden.






Foto: Portret van Mathilde (1975)

Mathilde was de derde vrouw van Willink. Zij was een fan van de beroemde modeontwerpster Fong Leng. Mathilde kocht regelmatig creaties van Fong Leng en de prijzen lagen tussen de 10.000 en 30.000 gulden. Op dit schilderij draagt Mathilde een zilverkleurige luipaardmantel. 






Foto: Luipaardmantel II

Fong Leng maakte in 1997 op verzoek een replica van de luipaardmantel (een goudkleurige versie van half synthetisch satijn, leer en suède). Het zilverkleurig origineel is in het bezit van het Amsterdam Museum.














Foto: Kameel in het park van Versailles (1956)

Deze kameel zal ongetwijfeld eerst door Willink in Artis zijn gefotografeerd en in de achtergrond naar zijn keuze zijn geplaatst. Zie ook de tekst bij "Zebra's in rood rotslandschap"









Foto: Naar de toekomst (1965)

Één van de apocalyptische schilderijen die Willink in de laatste fase van zijn leven maakte. Het lijkt een ontmoeting van een ruimtevaarder (rechts op het schilderij) en dieren uit de oertijd. Het maakt op mij een beangstigende indruk.



Geen opmerkingen: