maandag 24 augustus 2020

Museum More in Gorssel

 Foto: "Barbara" van Erwin Olaf (lambda print, 2007)

Voor de verandering gisteren (23 augustus) met de auto naar Museum More in Gorssel gereden.  In tegenstelling met het museum met de gelijknamige naam in Kasteel Ruurlo is het museum in Gorssel ondergebracht in een modern gebouw. Ik was er tot nu toe nog nooit geweest, maar ik had Museum More al een tijdje op mijn verlanglijstje staan. Ook in dit museum is reserveren noodzakelijk. Ik had een E-ticket voor 11:15 uur en ik was een kwartier te vroeg. Dat kwam goed uit, want ik kon nu van tevoren een kop koffie drinken. Het museum is heel ruim van opzet en op die manier komen de kunstwerken goed tot hun recht. Ook prettig is het feit, dat de route heel goed is aangegeven en daardoor kun je rustig alles bekijken. 

Foto: Hermanus Berserik "Luchtschip no. 4" (olieverf en tempera op doek, 1967)

Het dringend advies was om op de begane grond in zaal 1 te beginnen. Vervolgens loop je dan via een route naar zaal 2, 3 en 4.

Op de eerste verdieping vind je nog de zalen 5 t/m 7.



Foto: Carel Willink "De Zeppelin" (olieverf op doek, 1933)

Het museum heeft een grote en mooie collectie op het gebied van het modern realisme. Zo zijn er werken van Carel Willink, Charley Toorop, Wim Schuhmacher, Pyke Koch en Dick Ket te zien. 





Foto: Pyke Koch "Dorpszwembad I"  (olieverf op doek, 1953).

Grappig: het mannetje boven de schutting maakt een achterwaartse salto!





En deze uitgebreide reisset zag ik ook staan. 

Foto: Hans Op De Beeck "Extension (3)" (gemengde techniek, 2007)





Er waren ook nog zelfportretten van diverse kunstenaars tentoongesteld. Dit is er één van.

Foto:  Dick Pieters "Zelfportret" (olieverf op paneel, 1979). De kunstenaar heeft een grappig (fantasie)beestje op zijn rechterschouder.







Foto: Ruud van Empel "Study in green #2" (cibachrome, 2003). 

Van Empel heeft een jaar of tien à elf geleden zijn foto's in het Groninger Museum geëxposeerd. Ik vond zijn foto's destijds al heel bijzonder. 







Foto: Jan Mankes "Bomenrij" (olieverf op doek, 1915)

I.v.m. het 100e sterfjaar van Jan Mankes was zaal 4 ingericht met 35 werken van deze jonggestorven schilder. Aardig om te weten: Jan Mankes werd in 1889 in Meppel geboren. Zijn geboortehuis (destijds aan de Sluisgracht)  is helaas in de jaren '80 van de vorige eeuw afgebroken. Daar werden destijds appartementen gebouwd. Dankzij de naspeuringen van Wiecher Ponne van Stichting Oud Meppel is de plaats van het geboortehuis van Mankes gelokaliseerd. Er zal t.z.t. een plaquette aan het gebouw worden bevestigd. Het deel van de Sluisgracht waar Jan Mankes werd geboren is later omgedoopt tot Grote Oever. 



Op de eerste etage was werk van Jan Beutener te zien. Hieronder een foto met informatie:












Foto: Jan Beutener "Schutting" (olieverf op doek, 1974)







Foto: Jan Beutener "Iets" (olieverf op doek, 2006)






Ik heb veel mooie kunstwerken gezien en ik was onder de indruk van de ruimte die Museum More in Gorssel biedt. Museum More in Kasteel Ruurlo wil ik binnenkort ook bezoeken. 

Geen opmerkingen: