woensdag 25 november 2015

Rondreis Zuid-Afrika (4)

Foto: Lokale markt (enkele kramen)

Voor maandag 5 oktober stond er o.a. een bezoek aan Bayala - een Zulu-dorp) en een school op het programma. I.v.m. de schoolvakantie ging dit niet door. In plaats daarvan brachten we een bezoek aan een dorp in de  omgeving van Hluhluwe. We kregen gelegenheid om de plaatselijke markt te bezoeken.

Foto: Jeepsafari in de omgeving van Hluhluwe

Als alternatief voor het bezoek aan de school konden we een jeepsafari doen. Deze startte om 11.00 uur. Na 1,5 uur hadden we een lunch (braai) ergens op een open plek in de rimboe. Vervolgens werd de safari voortgezet.

Foto: Geen leeuwen, maar wel neushoorns gezien!

De chauffeur van onze jeep hoorde via de walkie-talkie dat er ergens zes leeuwen waren gesignaleerd. Hij deed zijn uiterste best om de leeuwen te lokaliseren om ons er naar toe te rijden. Dit is helaas niet gelukt. Later hoorden we van enkele mede-reisgenoten, dat ze inderdaad een groep leeuwen gezien hadden. Toch fijn dat we enkele dagen geleden wel leeuwen hebben kunnen "spotten".

Dinsdag 6 oktober: om 7.30 uur vertrokken van ons hotel. Na ca. 1,5 uur hadden we een koffiestop in een dorp in de buurt van St. Lucia.

Foto: Souvenirs te koop

Langs de straat werden allerlei souvenirs verkocht: o.a. grote houten krokodillen. Leek me - gezien het formaat - niet handig om mee te nemen in het vliegtuig!

Foto: In St. Lucia zijn we op de boot gestapt om op de rivier een tocht van 2 uur te maken. Tijdens de boottocht hebben we veel nijlpaarden en diverse krokodillen kunnen zien en fotograferen.

Foto: Enkele zonnebadende krokodillen

Na de boottocht ging onze reis verder naar ons volgende hotel: "Tropicana Hotel" in Durban. Het hotel staat aan de boulevard. De kamers aan de voorkant van het hotel hebben een uitzicht op de Indische Oceaan. Nadat we ons geïnstalleerd hadden, zijn we met twee mede-reisgenoten even langs de boulevard gelopen. Onze reisleider had ons geadviseerd om niet alleen of met z'n tweeën op pad te gaan. Durban schijnt een gevaarlijke stad te zijn. Daarom was ik blij dat we aansluiting hadden gevonden bij twee andere reizigers.

Foto: Overdekte markt in Durban

Op woensdag 7 oktober vertrokken we (na één nacht in "Tropiqua Hotel" in Durban) om ca. 8.00 uur. Allereerst hebben we vanuit de bus wat van de stad Durban gezien. Onze reisleider had een afspraak gemaakt met een man die kruiden verkoopt in de overdekte markt. Helaas was deze meneer niet op de afgesproken tijd (8.15 uur) aanwezig. We hadden ruimschoots de tijd om zelf de overdekte markt te bezichtigen.

Foto: Allerlei soorten kruiden

Ongeveer een uur later werd de bewuste kraam geopend en konden we een uitgebreide uitleg over diverse soorten kruiden aanhoren en zien. Uiteraard was het de bedoeling dat we hierna zakken met kruiden zouden aanschaffen. Ik zag dat niet zo zitten: stel dat er een zak in je koffer kapot gaat!

Foto: Luisteren naar de uitleg over diverse soorten kruiden

Later die dag  hadden we een stop in Phezulu Cultural Village. We hebben daar een voorstelling met traditionele dansen bijgewoond.

Twee foto's: In Phezulu Cultural Village

In het "dorpje" (eigenlijk meer een soort Openluchtmuseum) stonden verschillende traditionele (in de vorm van een bijenkorf) huizen, die we konden bekijken.

Na de lunch in Howick reden we naar het plaatsje Underberg. Je zou verwachten dat daar het beroemde drankje wordt gemaakt, maar dat bleek niet het geval te zijn. Vanaf Underberg was het nog ruim een uur rijden naar ons hotel in Drakensbergen: het "Drakensbergen Gardens Golf & Spa Resort" (ons verblijf voor de komende twee nachten).  Aangezien ik me die dag niet al te lekker voelde, besloot ik om het diner van die avond voor gezien te houden. Na het innemen van enkele pillen ben ik vroeg naar bed gegaan. De volgende dag voelde ik me een stuk beter!