woensdag 25 november 2015

Rondreis Zuid-Afrika (3)

Na een lange onderbreking i.v.m. andere noodzakelijke bezigheden het vervolg op mijn verslag over de rondreis naar Zuid-Afrika.
Op zaterdag 3 oktober zijn we om 7.30 uur vertrokken van ons hotel "KNP Nkambeni Tented Lodge". Na een lange koffiestop bij een groot winkelcentrum reden we verder in zuidelijke richting.


Tegen 12 uur kwamen we bij de grens tussen Zuid-Afrika en Swaziland. Eerst moesten we een "Exit-stempel" van Zuid-Afrika en een "Welkom-stempel" van Swaziland in onze paspoorten laten zetten.

De stop voor de lunch was in een dorpje met o.a. een glasblazerscentrum. Er was ook een winkel bij waar je glazen voorwerpen kon kopen. De opbrengst gaat naar een goed doel. Het glasblazerscentrum is ooit opgericht door Zwitsers die op die manier het dorp (Hazyview?) wilden ondersteunen. Ze hebben een aantal mensen van het dorp opgeleid en het centrum wordt nu door de lokale bevolking gerund. Behalve het glasblazerscentrum zag ik ook nog tal van andere winkels waar men allerlei souvenirs kon kopen.

Foto: De buitenkant van de hut.

Na de lunch was het nog een uur rijden naar ons volgende overnachtingsadres: "Beehive Millwane Wildlife Sanctuary". Heel spannend:  in wat voor hotel komen we terecht? Hoe ziet de omgeving etc. er uit? In dit geval werden we ondergebracht in een soort ronde rieten hutten. Alles in "Afrikaanse stijl". In een vierkante stenen aanbouw was de badkamer ondergebracht.



Foto: Comfortabele bedden!

Jammer dat we hier maar één nacht bleven. Ik houd wel van dit soort hotels!





Foto: Een kleine krokodil/alligator (deze lag wat dichterbij)
Voor het eten hadden we nog ruimschoots de tijd om al wandelend de nabije omgeving van ons hotel te bekijken. Wel werd ons op het hart gedrukt om op de paden en minstens drie meter van de waterkanten te blijven. Dit i.v.m. de mogelijke aanwezigheid van krokodillen e.d. Tijdens onze wandeling hebben we inderdaad krokodillen gezien. Deze lagen op veilige afstand op een eilandje.



Foto: De ronde vogelnestjes. Een beetje wazig, omdat het inmiddels begon te schemeren.

Heel bijzonder vond ik de ronde vogelnestjes van de Kleine Textorwever. Van de nestjes van deze vogel heb ik wel een foto gemaakt. Helaas van een grote afstand. Verschillende dagen later heb ik daar wel een betere foto van kunnen maken. Die plaats ik t.z.t. op mijn weblog.


Na het eten werden wij verrast met zang en dans van een lokale groep. Jammer genoeg werd de betekenis van de dansen niet uitgelegd.

De volgende dag (zondag 4 oktober) vertrokken we om 9.30 uur met de bus. Voor de liefhebbers was er vanaf 7.30 uur gelegenheid om te kiezen uit paardrijden of fietsen. Dit keer had ik er voor gekozen om geen van tweeën te doen en tijd te nemen om de koffer weer netjes in te pakken en rustig te ontbijten. Het was (evenals alle voorgaande dagen) behoorlijk warm: ruim boven de 32 graden.


Foto: Hoewel het zondag was, was één van de kaarsenmakers aanwezig om ons een kleine demonstratie te geven.

De eerste stop was bij een kaarsenfabriekje. Daar heb ik twee setjes kaarsen gekocht. Één voor mijn buurvrouw, die op het huis paste en één voor mezelf. Na de koffie heb ik ook nog twee T-shirtjes van Swaziland gekocht. Ik vind het altijd leuk om tijdens mijn vakantiereizen T-shirts te kopen.


Niet lang daarna verlieten we Swaziland en kwamen we weer in Zuid-Afrika. De procedure van Swaziland uit en Zuid-Afrika in nam wel de nodige tijd in beslag. Vervolgens konden we (met twee extra stempels in onze paspoorten) onze reis vervolgen. 


Foto: Eerst een uitleg van één van de gidsen 

Om ca. 15.00 uur waren we bij ons  hotel "Bayala Game Lodge" in Hlulhuwe (ons overnachtigsadres voor de komende twee nachten). Een uur later werden we op het terras van het hotel verwacht voor de wandelsafari. Niet alle deelnemers van de reis hadden de energie opgebracht om in de hitte deel te nemen aan de wandelsafari. 




Foto: Deze gids (zonder geweer) liep achter de groep om ons te beschermen.

O.l.v. twee gidsen (waarvan één met geweer) hebben we ca. twee uur gelopen. Helaas geen wild gezien (en derhalve niet aangevallen door een woedende buffel)!

Foto hieronder: Gids met geweer liep voor de groep!








Wel hebben we kennisgemaakt met -zoals één van de gidsen noemde - een typisch Zuid-Afrikaanse sport: het ver spugen van Impala keutels. Nadat de gids (op verzoek van één van de deelnemers) een demonstratie had gegeven, konden wij niet achterblijven. 



 Foto: Hier probeert iemand een Impala keutel zo ver mogelijk weg te spugen. Zelf had ik iets eerder ook alle moed bij elkaar geraapt om het Zuid-Afrikaanse record te verbrijzelen. Niet gelukt overigens!





Wordt vervolgd





Geen opmerkingen: