dinsdag 11 maart 2014

Eindelijk weer eens een berichtje

Eindelijk maar eens tijd genomen om een nieuw bericht te plaatsen op mijn weblog! Mijn dagen zijn aardig goed gevuld met sport en andere activiteiten.
Zo ben ik donderdag 30 januari met twee vriendinnen naar Schouwburg Ogterop geweest. Daar werd in het kader van de Nationale Gedichtendag de voorstelling "Wedstrijdje?" gegeven. Hieraan namen o.a. Ivo de Wijs (landelijk bekend) en Ria Westerhuis (vooral in deze streek bekend) deel. Voor de pauze werden gedichten die door de dichters zelf gekozen waren voorgelezen. Na de pauze moesten de dichters gedichten voorlezen n.a.v. door het publiek gekozen thema's. Hierbij werd ook een soort rad van avontuur gebruikt. Het nummer waar het rad stopte correspondeerde met het betreffende thema.
Op zondag 2 februari ben ik naar het Meppeler Filmfestival geweest. Je kon uit negen films drie films kiezen. Kiezen vind ik altijd lastig, maar uiteindelijk koos ik voor:
"Wadjda" . De film gaat over een meisje dat in Saoedie-Arabië woont. Wadjda wil dolgraag een fiets, maar haar moeder is daar op tegen. Nette meisjes fietsen niet, aldus de moeder.

"Matterhorn", een tragikomedie over een strenggelovige weduwnaar in een rustig dorp. De weduwnaar (Fred) komt bij zijn huis een zwerver tegen en biedt deze onderdak aan in zijn huis. De zwerver kan niet praten. Wel imiteert hij dierengeluiden en kleedt zich graag in de jurken van de overleden vrouw van Fred. Een mooie en ontroerende film.

"Barbara" speelt zich af in Oost-Berlijn in de zomer van 1980. De jonge arts Barbara wil graag naar het Westen en heeft daarom een uitreisvisum aangevraagd. De overheid weigert haar verzoek en Barbara wordt naar een klein plattelandsziekenhuis in de provincie verbannen. De film geeft m.i. een goed beeld van het leven in een onvrije samenleving.

Op donderdag 6 februari ben ik naar Schouwburg Ogterop gegaan om de musical "Sonneveld" te zien. Een mooie voorstelling met veel bekende en iets minder bekende liedjes van Wim Sonneveld. Het viel me op, dat er toch ook behoorlijk wat jongere mensen in de zaal zaten.

Op zaterdag 8 februari met het Waterbasketbal-team van De Zwerfkei naar Veendam geweest voor het derde toernooi van dit seizoen.  Een kort verslag over dit toernooi heb ik op de weblog van De Zwerfkei gepubliceerd.

De dag daarna heb ik met mijn jongste zus en twee van haar vrienden deelgenomen aan de jaarlijkse Schutrups-wandeltocht. Dit keer hadden we gekozen voor een tocht van 10 km.





Op zaterdag 15 februari ben ik 's avonds wederom naar Schouwburg Ogterop gefietst om de voorstelling "Court Miracles" van de groep La Boustrophédon bij te wonen. Voor de liefhebbers (of: geïnteresseerden) was er gelegenheid om naar een inleiding te komen luisteren. De inleider gaf ons achtergrondinformatie over de groep. Een goede introductie voor de voorstelling. De groep komt uit Frankrijk en geeft weinig voorstellingen in Nederland. Je kunt de voorstellingen van La Boustrophédon een mengeling van o.a. nieuw circus en figurentheater noemen.

En nog kreeg ik geen genoeg van het theater. Op 19 februari Toneelgroep Het Volk met de voorstelling "Herfst in Schoorl" gezien. Het was de vierde keer dat ik een voorstelling van Het Volk zag. Deze groep speelt vooral in kleine zalen. In "Herfst in Schoorl" spelen twee mannen een ouder echtpaar, dat jaarlijks een week naar Schoorl gaat. Het echtpaar is al jaren getrouwd en logeren ieder jaar in de herfst een week in een zomerhuisje van de broer van de man. Ook deze keer vond ik het een grandioze voorstelling.

Op donderdag 20 februari weer op pad. In bibliotheek Meppel (i.s.m. Volksuniversiteit Steenwijk/Meppel) een lezing met de titel "Kerken, kroegen en bordelen" bijgewoond. Ik vond het een bijzonder humoristische lezing met veel pikante (ondeugende) aspecten van de schilderkunst uit de 17e eeuw. Zo kijk je toch met andere ogen naar de kunst uit die tijd.

Wordt vervolgd .....

1 opmerking:

Wannabook zei

Ik snap best dat je weinig tijd hebt om je blog bij te houden...
Ik geniet nu ook van het feit dat ik gewoon kan doen war ik zin in heb!
Is geen slecht leven!