donderdag 17 oktober 2013

Inhaalslag (1)

Hoewel ik al ruim vijf jaar geleden gestopt ben met werken, heb ik mijn dagen aardig opgevuld met tal van activiteiten. Dan wil het bijhouden van mijn weblog er nogal eens bij inschieten. Behalve sporten, museumbezoek, allerlei uitstapjes neem ik ook de tijd om wat aan vrijwilligerswerk te doen.

Foto van een sticker van De Zwerfkei

Vanaf april 1986 ben ik als vrijwilliger betrokken bij SV De Zwerfkei (een vereniging voor mensen met een lichamelijke beperking. Behalve als begeleider bij het zwemmen ben ik ook contactpersoon voor het waterbasketbal voor de vereniging. Ook verzorg ik het secretariaat voor de Waterbasketbalcompetitie in regio Noord. Sinds ik met (pré)pensioen ben, besteed ik ook meer tijd aan klussen voor SV De Zwerfkei.  Verder ben ik betrokken bij een commissie die plannen uitwerkt om nieuwe leden te werven. Behalve een weblog onderhoud ik ook een Facebook-pagina voor SV De Zwerfkei bij. Op deze manier hopen we meer bekendheid aan onze club te geven. Kortom: voldoende werk aan de winkel.

Afgelopen maand ben ik diverse keren op stap geweest:
Op donderdag 19 september heb ik de Hermitage in Amsterdam bezocht. Daar was t/m 22 september de tentoonstelling over Peter de Grote (i.h.k. van het Nederland-Rusland jaar) te zien. Ik ben altijd zeer onder de indruk van de exposities van de Hermitage. Verder was er ook nog de tentoonstelling "Gauguin, Bonnard, Denis" te zien. Je zag de invloed van de Franse kunstschilders op de Russische kunst in de 19e en 20e eeuw.
Deze expositie loopt nog t/m februari 2014.

Foto: Beeld van André Boone "Salmon of Lugh"

Op zaterdag 21 september ging ik met een sportvriendin al fietsend door De Wijk en IJhorst voor de kunstroute "Grensloos kunst verkennen". Deze kunstroute wordt jaarlijks in september door de Stichting Kunstroute De Wijk-IJhorst samengesteld. Dit jaar waren er 28 locaties (zowel binnen als buiten) waar schilderijen, beelden of gedichten te zien / te lezen waren. Altijd leuk: een combinatie van fietsen en kunst kijken! Het was nog een hele tour om binnen één middag alle locaties te bezoeken. Bij één van de laatste locaties werden we bijna de deur uitgezet om iets voor 17.00 uur! Volgend jaar moeten we toch maar weer eerder op pad gaan.

Foto: Verhalenpunt

Ook heel grappig vond ik een soort paal "Verhalenpunt"  die dichtbij het kerkje van IJhorst stond. Als je het bijbehorende verhaal wilt horen, moet je met je voet pompen. Uiteraard heb ik dat (tot grote pret van mijn sportvriendin) gedaan. In het Reestdal zijn op vijf locaties deze verhalenpunten te vinden. Ook in het Vechtdal is een route met verhalenpunten uitgezet. Ook leuk voor een bijzonder fietstochtje!



Verder ben ik op 27 september nog een dagje wezen fietsen vanuit Oldemarkt. Ik heb mijn auto op de parkeerplaats van de sporthal gezet en ben vervolgens gaan fietsen. Op vrijdag geef ik in de sporthal te Oldemarkt karateles aan een heel klein groepje (twee leerlingen). Na een plezierig fietstochtje heb ik mijn fiets weer op het rek gezet en heb ik mijn sporttas gepakt. Helaas kwamen er geen karateka's opdagen. Ik heb daarom even geholpen bij de judoles (ofschoon ik zelf niet judo).

Foto: Het Bingo-apparaat

Op woensdag 2 oktober hadden we onze jaarlijkse algemene ledenvergadering. Een dag daarvoor moest ik nog even een kort jaarverslag van de zwem- en waterbasketbalactiviteiten fabriceren. Op de avond zelf worden eerst de officiële zaken (de agenda) behandeld. Vervolgens is er na een korte pauze nog tijd voor de lievelingsactiviteit voor vele leden: de Bingo. De laatste jaren verzorg ik samen met iemand van de activiteitencommissie dit evenement. D.w.z. ik vang de ballen op uit het apparaat en een ander roept het nummer om. Ik vind dit leuker dan zelf op een kaartje de nummers aan te strepen.

Wordt vervolgd.

2 opmerkingen:

Wannabook zei

Je bent lekker bezig, Sparklet! Nog even, en dan kan ik ook mijn dagen gaan invullen met van alles en nog wat. Ik wilde "leuke dingen" opschrijven, maar ik vind mijn werk ook leuk. En toch stop ik er mee. Nog een paar dagen...
Benieuwd wat ik over vijf jaar op mijn weblog schrijf.

Sparklet zei

Hallo Wannabook,
Bedankt voor je reactie, Wannabook! Uiteraard wens ik je een plezierige tijd toe. Geniet van de vrijheid en van alle goede dingen (samen met kinderen en kleinkinderen).