donderdag 6 september 2012

Rondreis naar de Noordkaap (4)

woensdag 1 augustus 2012.
Een bijzondere dag: mijn jongste zus (en reisgenote) is 60 jaar geworden. We hebben dit aan niemand verteld, omdat we geen van tweeën toegezongen willen worden. Aangezien we allebei in deze vakantie jarig zijn ..... Voor ons vertrek heb ik nog even wat foto's gemaakt van een typisch Scandinavisch (of Noors) bushokje. Je hebt ze ook in een soort blauwe kleur, maar ik vind deze ook heel fraai. Om ca. 8.45 uur vertrekken we vanuit ons hotel in Ivalo. Onze eerste stop is bij het Siida museum in Inari. Dit museum is gewijd aan de geschiedenis en levenswijze van de Sami. In het gebouw zijn enkele zalen ingericht over de geschiedenis van de Sami. Ook is er een zaal waarin je per maand kunt zien: hoe de natuur er uit ziet, de gemiddelde temperatuur van de betreffende maand, het aantal zonuren etc. Ook veel informatie over de flora en fauna van het hoge Noorden. Verder hebben we nog een prachtige presentatie gezien over het Noorderlicht, dat overigens alleen in de winter te zien is.
Vervolgens zijn we nog naar buiten gegaan voor het "openlucht-gedeelte" van het museum. Buiten zijn o.a. diverse woningen, een sauna, een botenhuis, dierenverblijven te bezichtigen. Ook zagen we nog een beekje waar vroeger naar goud werd gezocht.

Foto: De sauna van de Siida museum
 Na het museumbezoek zijn we naar Karasjok gereden. Aangezien het mooi weer was, hebben we een broodje in de supermarkt gekocht en buiten aan een picknicktafel opgegeten.

Aan het eind van de middag kwamen we aan bij het Repvag Fjordhotel & Rorbusenter. Onze chauffeur/reisleider had ons al gemeld dat het om een typisch Noors hotel ging. Uiteraard wekte deze opmerking onze nieuwsgierigheid op. Aankomend bij het hotel begrepen we dat "typisch Noors". Het hotel bestaat uit een hoofdbarak met receptie en restaurant. Om het hoofdgebouw staat een aantal barakken met hotelkamers. Het zag er allemaal wat vervallen uit, maar wat we nodig hadden was er: een kleine, smalle kamer met wastafel en twee smalle bedden, een hele kleine badkamer met douche en toilet. Voor het eten zijn we voor onze kamer op de veranda gaan zitten om te genieten van een heerlijk zonnetje. Ook heel bijzonder was een rendier dat opeens tevoorschijn kwam. Het rendier heeft nog een tijdje tussen de barakken gescharreld.
's Avonds heerlijk (o.a. lekkere verse vis) in het restaurant van het hotel gegeten. Om 21.00 uur was het vertrek naar de Noordkaap. Over deze bijzonder avond-/ nachtexcursie gaat mijn volgende verslag.
Foto: Onze hotelkamer (nr. 27)
  Wordt vervolgd

Wannabook zei

Ja Sparklet, dat is ook een heel bijzondere reis geweest! De Noordkaap... staat nog niet op mijn verlanglijstje, maar je weet nooit!
Probleem is dat er nog zoveel mooie plekken zijn die een bezoek waard zijn. En sommige plekken, zoals Iona en IJsland, daar wil je telkens weer heen.
Benieuwd naar het volgende deel van je reisverslag.

Sparklet zei

Altijd leuk: een reactie van een oud-collega. Vandaag ga ik verder met mijn reisverslag. Dit keer over de zonsonder- /zonsopgang bij de Noordkaap.

Deze reactie is verwijderd door de auteur.