dinsdag 4 september 2012

Rondreis naar de Noordkaap (3)

Maandag 30 juli 2012. 's Morgens al weer vroeg vertrokken. Het was wederom een mooie en zonnige dag. Van Jyväskylä ging de reis naar Oulu. In Oulu kregen we ruimschoots de tijd om het plaatsje te bekijken en te lunchen. In de markthal was er keus in overvloed. I.v.m. het prachtige weer hebben we buiten gegeten.
Vervolgens zijn we naar Kemi gereden. Een aantal mensen van de groep had zich aangemeld voor een rondleiding in een ijsbreker. Daar hadden wij niet zoveel zin in. Wel heb ik wat foto's gemaakt van de buitenkant van de ijsbreker.
De rest van de groep heeft zich in het dorp Kemi vermaakt. Helaas was de tijd te kort om een museum te bezoeken. Na ruim een uur werden we weer met de bus opgepikt en zijn we naar Rovaniemi gereden. Daar kwamen we in Hotel Cumulus Rovaniemi terecht. We hadden daar een bijzonder grote kamer met wel vier! bedden. Het diner was die avond in een ander hotel in de buurt. Mijn zus en ik vinden het leuk om iedere keer weer bij andere mensen aan tafel te zitten. Dat bevalt ons prima en zo heb je iedere keer weer andere gesprekken.
Foto: Plaatsje Oulu waar je o.a. bijzondere pannenkoekjes kon eten.

Dinsdag 31 juli 2012. Dit keer vertrokken we iets later van ons hotel (om 8.45 uur Finse tijd). We konden derhalve "uitslapen". Allereerst zijn we naar museum Arktikum gegaan. Daar kregen we ter inleiding eerst een film te zien over o.a. het Noorderlicht. Vervolgens in het museum de tentoonstelling bekeken.
Ook kon je in een ronde, donkere ruimte al liggend op je rug nog een andere presentatie over het Noorderlicht bekijken. Ik had het gevoel dat ik in een soort snoezelruimte lag (mooie beelden en mooie rustige muziek).
Daarna zijn we naar een rendierenfarm gereden. Daar kregen we van een jonge vrouw in een Saami kostuum een inleidend praatje over het leven in Lapland, de rendieren, gewoonten en gebruiken etc. In de zomer komen er over het algemeen weinig bezoekers. In de winter ontvangen ze er ca. 200 gasten per dag. De toeristen kunnen dan o.a. deelnemen aan een tocht met een rendierenslee. Je krijgt dan in dat geval speciale kleding aan.
Vervolgens zijn we naar een afgesloten stuk grond gelopen waar we de rendieren konden zien en evt. konden aaien. We kregen echter wel het advies om de rendieren niet in te sluiten. In dat geval vluchten ze en zie je ze voorlopig niet meer terug. Na het bezoek aan de rendieren zijn we nog in een tipi geweest.

Na ons bezoek aan de rendierenfarm kwamen we na een korte rit bij Santa Claus Village. Daar woont de Kerstman! Wij hebben er wat kaarten gekocht en verstuurd. Santa Claus Village vonden we wel heel commercieel met al die souvenirwinkeltjes. Toch heb ik daar nog een leuk T-shirt gekocht. Ik probeer iedere vakantie wel één of meer T-shirts te kopen. Als je Santa Claus zelf wilde bezoeken, moest je in de rij staan. Op een monitor zagen we Santa Claus zitten. Het was de bedoeling dat je jezelf met Santa Claus liet fotograferen. Dan kreeg je ook nog een soort jasje aan. Daar hadden we geen trek in. Na enig overleg hebben we afgezien van een ontmoeitng met Santa Claus.
Vanaf Santa Claus Village ging de reis verder naar Hotel Ivalo in Ivalo.

Foto derde van boven: Onze gastvrouw bij de rendierenfarm