dinsdag 24 juli 2012

Kleien

Af en toe gaan mijn jongste zus en ik op de creatieve toer. Zo zijn we een tijd geleden (26 mei) in Meppen aan het boetseren geslagen. Tijdens de eerste bijeenkomst kan gekozen worden wat je wilt kleien. Mijn zus koos voor een kip en het leek mij leuk om voor een uil te kiezen. Gelukkig was er een voorbeeld aanwezig. Verder was er goede begeleiding tijdens het gehele proces. We waren met vier deelnemers en er waren twee vrouwen die ons op de goede weg hielpen. Na een korte inleiding begonnen we om onze objecten in de goede vorm te modelleren. Vervolgens werd ons object in tweeën gesneden en moesten we de uil (of iets anders) helemaal uithollen. Onderin een gaatje maken om te voorkomen dat de boel tijdens het bakken uit elkaar ploft. Na het drogen met een föhn moest ons kunstwerkje nog glad gemaakt worden.
Aangezien er eerst gebakken moest worden, hebben we gelijk een afspraak gemaakt voor de tweede sessie. Op 18 juni kwamen we terug om te gaan glazuren. Ook een hele belevenis. Je kiest je kleuren en gaat aan de slag. De kleur van de glazuur die je aanbrengt is totaal anders dan de kleur na het bakken. Na het glazuren volgt nog een keer het bakken. Enkele weken daarna kreeg ik een telefoontje van mijn zus. Ze had haar kip en mijn uil uit Meppen opgehaald. Beide zien er mooi uit. Leuk om creatief bezig te zijn. Vooral als het goed uitpakt. Zie foto.

Geen opmerkingen: