maandag 5 december 2011

Dagje Den Haag


Zo'n drie weken geleden ben ik met mijn "vrij-reizen-kaartje" naar Den Haag gegaan. In het Mauritshuis heb ik de tentoonstelling "Moderne meesters te gast" bezocht. Naast schilderkunst uit de zeventiende eeuw had men hier en daar wat moderner werk uit de periode vanaf ca. 1860. Zo zag je bijvoorbeeld naast een zelfportret van Rembrandt ook een zelfportret van Charley Toorop hangen. Naast het "Meisje met de parel" van Vermeer hing "Een paar met het hoofd vol wolken" van Salvador Dali. Na het bezoek aan het Mauritshuis ben ik via het Binnenhof naar Museum de Gevangenpoort en Galerij Prins Willem V gelopen. De Galerij hangt aan weerskanten werkelijk stampvol met schilderijen (vnl. uit de zeventiende eeuw). Verder kon ik nog mee met een rondleiding door Museum de Gevangenpoort. Hier werd één van de gebroeders De Witt gevangen gehouden. De gebroeders De Witt werden door het opgehitste volk uit de Gevangenpoort gehaald en op gruwelijke wijze vermoord. De rondleiding was bijzonder interessant, mede door de wijze waarop onze gids e.e.a. vertelde. Helaas was het nogal donker in de Gevangenpoort. Op de foto zijn wat martelwerktuigen te zien.

Geen opmerkingen: