vrijdag 19 augustus 2011

Rondreis Schotland en Ierland (1)


Onlangs heb ik met twee van mijn zussen een groepsrondreis gemaakt door een deel van Schotland en Ierland. In 1994 had ik al kennis gemaakt met Schotland (incl. enkele eilanden aan de westkant). Destijds begon onze reis op Schiphol en gingen we per vliegtuig naar Glasgow. Deze keer vertrokken we vanaf Meppel met de trein naar Amsterdam Sloterdijk, waar een bus ons zou oppikken voor een korte rit naar IJmuiden.
De dag ervoor had ik op teletext gezien dat er een storing was tussen Zwolle en Amersfoort (defecte bovenleiding). De dag van vertrek nog vroeg gekeken en gezien dat de storing verholpen was.
Om ca. 11.00 uur heb ik één van mijn zussen + koffers naar het station gebracht. Vervolgens terug naar huis met de auto en samen met de andere zus weer naar het station gelopen. Iets voor 12.00 uur vertrokken we richting Zwolle en Amersfoort. Na Zwolle ging de trein langzamer en langzamer rijden. Intussen had ik al enkele telefoontjes gekregen van M. (één van de reisgenoten van vorig jaar): hun trein stond regelmatig stil!! Dan word je toch ietwat zenuwachtig. Tenslotte moesten we op tijd in Amsterdam Sloterdijk zijn voor de bus naar IJmuiden. Even later het bericht dat er een storing was i.v.m. een zwakke bovenleiding. M. en G. hadden een trein voor ons genomen. Gelukkig viel het mee. Met een vertraging van 20 minuten kwamen we in Amersfoort aan. Het was nogal chaotisch op het perron, maar uiteindelijk kwam er toch een trein waarin we tot Amsterdam Sloterdijk konden blijven zitten. In Amsterdam Centraal zagen we tot onze verrassing M. en G. aan komen rennen. Fijn om ze weer te zien. In Amsterdam Sloterdijk hadden we nog ruim voldoende de tijd om met ons vijven koffie te drinken. Om 15.00 uur zijn we met onze bagage naar de bus gelopen. Na ca. een half uur kwamen we bij de kade van IJmuiden aan. Daar voegde onze reisleidster Riny zich bij het reisgezelschap (39 personen) en konden we wat later inschepen voor de overtocht naar Newcastle. Mijn zussen deelden één hut en ik had in mijn eentje een hut. Gelukkig stormde het niet. De deining viel geweldig mee. Daardoor smaakte onze eerste maaltijd in groepsverband heerlijk!!
Na een rustige nacht aan boord kwamen we om ca. 8.30 uur (Engelse tijd) in Newcastle aan. Onze Schotse/Ierse rondreis kon beginnen.
Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: