zondag 17 oktober 2010

Museum Belvedere


Al tijden geleden attendeerde een collega mij op Museum Belvedere bij Heerenveen en Oranjewoud. Vorige week met een kennis het museum bezocht. Het museum ligt in een soort park tussen Heerenveen en Oranjewoud. Een bijzonder en modern gebouw. Allereerst de expositie "Beroerd landschap" opgezocht. De term "beroerd" kun je natuurlijk op verschillende wijzen opvatten. In dit geval lieten vier kunstenaars zien op welke wijze mensen in kunnen grijpen in de natuur / het landschap. De kunstenaars gebruiken diverse technieken: houtskool, aquarel, fotografie, acrylverf etc. De (zeer grote) houtskooltekeningen kwamen nogal somber op mij over. Ik houd meer van de wat kleuriger kunstwerken (zie foto).
In een ander gedeelte van het museum is de vaste collectie tentoongesteld. Hier vind je werken van Jan Mankes, Theo van Doesburg, Hendrik Werkman etc.
Zie ook http://www.museumbelvedere.nl/

Ik vond het museum een bezoekje waard! Een aanrader.

1 opmerking:

Wannabook zei

Ben het helemaal met je eens dat Belvédère een aanrader is! Alleen al voor het gebouw: ligt prachtig in het vlakke Friese land. En dan heb ik het nog niet over wat er in dat gebouw te zien is.