donderdag 24 september 2009

Zuiderzeemuseum

Eergisteren heb ik weer eens mijn "vrij-reizen-kaartje" van de NS benut. Ik was van plan om naar Haarlem af te reizen om een bezoek aan het Teylersmuseum te brengen. Onderweg heb ik mijn plan echter spontaan gewijzigd. Aangezien het mooi weer was, leek een bezoek aan een het Zuiderzeemuseum een goed alternatief. In het verleden was ik daar ooit eens geweest en het leek me een idee om daar weer eens te gaan kijken. Vanaf Meppel is het bijna 3 uur met de trein. Ik kwam om iets over 12 in Enkhuizen aan. Na een kop koffie en een broodje ben ik met het pontje naar het museumpark gegaan. In het museumpark staan pandjes uit het voormalige Zuiderzeegebied, zoals een kerk, een school, een visrokerij en woonhuizen uit diverse vissersdorpen (Vollenhove, Urk, Zaandijk etc.). Bij verschillende huisjes werden nog oude ambachten uitgeoefend, zoals borstels maken, netten boeten, manden maken.
Tot 25 oktober is op verschillende plaatsen in het park de expositie "Van ambacht tot abstractie" te zien. Heel mooi vond ik een aantal bronzen en palissanderhouten objecten van Studio Job met het thema boerderij. Helaas had ik geen tijd voor een bezoek aan het binnenmuseum. Dat komt wellicht een andere keer. Na mijn museumbezoek heb ik nog een tijdje door Enkhuizen gewandeld (o.a. langs het Enkhuizer Almanak museum en een museum met scheepjes in flessen. Ook misschien iets voor een volgende keer?
http://www.zuiderzeemuseum.nl/
http://www.gokids.nl/n01.htm
http://www.dagtripdoen.nl/musea/het-flessenscheepjes-museum-enkhuizen.html

2 opmerkingen:

Wannabook zei

Sparklet, volgens mij kunnen we je weblog zo langzamerhand gaan beschouwen als een goede museumgids!
Leuk om je belevenissen te lezen!

Sparklet zei

Hallo Wannabook,
Bedankt voor je reactie. Momenteel volg ik in Meppel een mini-cursus over kunst. Deze bestaat uit zes avonden, afgewisseld met twee excursies op twee zaterdagen. Op 10oktober gaan we bijvoorbeeld naar Scheveningen en Grootschermer (resp. Museum Beelden aan zee en de beeldentuin van Nic. Jonk)