maandag 19 augustus 2013

Kasteel Het Nijenhuis

Foto: Kasteel Het Nijenhuis

Onlangs kreeg ik een tip van twee van mijn sportmaatjes: Kasteel Het Nijenhuis tussen Heino en Wijhe heeft een prachtige beeldentuin. In deze tuin staan meer dan 75 beelden van kunstenaars uit binnen- en buitenland.
De beelden zijn afkomstig uit o.a. "Beelden aan Zee" (museum in Scheveningen). Ik was eerder al eens in dat museum in Scheveningen geweest en ik was benieuwd naar wat ik bij Kasteel Het Nijenhuis zou aantreffen. Zaterdag 17 augustus was het aardig mooi weer en daarom besloot ik naar Heino te rijden. Het kasteel ligt tussen Heino en Wijhe en de weg erheen is d.m.v. bordjes goed aangegeven.

Foto: Prof. Jan Bronner "Hildebrandmonument"  Figuren uit het boek van Hildebrand de "Camera Obscura"

I.v.m. het mooie weer besloot ik om eerst de beeldentuin te bewonderen. Ik vond het prettig om m.b.v. een routebeschrijving alle beelden stuk voor stuk te bekijken. In de folder van het museum stond per beeld ook nog beknopte informatie over de kunstenaar en het beeld. Uiteraard heb ik ook de nodige foto's gemaakt.
Na enkele uren was er ook nog tijd om in het kasteel zelf de tijdelijke tentoonstelling "Dolce Vita"van Hieron Pessers te bekijken. In de folder over deze expositie stond o.a. dat het werk van Pessers doet denken aan de schilderijen van Charley Toorop en Pyke Koch. Dat vond ik vooral bij schilderijen waar meerdere mensen op afgebeeld staan. Zo had Charley Toorop ooit eens een groot schilderij gemaakt waarop zijzelf, haar gezin en een aantal collega-kunstenaars zijn geportretteerd. De schilderijen van Pessers waren tussen de permanente collectie van Het Nijenhuis opgehangen.


Foto:  Hieron Pessers "I'm so weary and all alone"

De schilder zit zelf op een krukje en legt de laatste hand aan zijn schilderij. In de rechter bovenhoek blaast de oostenwind het "narrenschip" naar een onheilsplek. De mensen op het schip weten nog niet dat het noodlot wacht.

De tentoonstelling van Pessers is nog t/m 25 augustus te zien in het kasteel.

Geen opmerkingen: