zaterdag 29 juni 2013

Rondreis Wenen, Boedapest, Praag (9)

zondag 5 mei 2013
De stad Praag bestaat uit een Boven- en een Benedenstad (gescheiden door de rivier de Moldau). Op deze dag stond de Bovenstad op het programma. Onze gids Jana stond ons om 9.30 uur op te wachten bij de Praagse burcht.

Foto: Praag, Bovenstad

Foto:
Bij de Residentie van de president hebben we om 10.00 uur de kleine wisseling van de wacht gezien. Later (om 12.00 uur) kwamen we daar nog eens terug om de grote wisseling van de wacht bij te wonen. Dat was een heel spektakel.

Tussen 10.15 en 11.45 uur hebben we o.a. ook rond het klooster en de kloostertuin van de Bovenstad gelopen. Intussen vertelde onze gids over de gebruiken van het land. Zo werden mensen vroeger gestraft door ze uit het raam te gooien. Soms overleefde men deze gruwelijke straf. Er lag n.l. vaak veel vuilnis onder de ramen en soms viel de veroordeelde niet al te hard. Hoe meer vuilnis, hoe hoger de overlevingskansen.

Na het bijwonen de wisseling van de wacht zijn we als groep nog over de Karelsbrug gewandeld. Dit keer was het (in tegenstelling tot de dag ervoor) minder druk.

Na de gezamenlijke wandeling over de Karelsbrug ging een deel van de groep terug naar de Benedenstad i.v.m. een rondvaart op de Moldau. Wij hadden besloten om op eigen gelegenheid de Bovenstad nog verder te bekijken. We hebben daar nog heel prettig rondgelopen en door diverse kleine straatjes gewandeld. Zo kwamen we o.a. bij het Marionettentheater, waar we ook nog wat foto's gemaakt hebben. Dichtbij de Karelsbrug zagen we ook nog een museum van oude muziekinstrumenten (helaas gesloten)! i.v.m. de zondag??

Foto: Muzikanten op de Karelsbrug

Dit keer leek het ons verstandig om ruimschoots op tijd richting Cechov most te wandelen. We hadden geen zin om ons weer te moeten haasten. Zo hadden we nu nog tijd om al wandelend richting bus nog wat foto's te maken van o.a. de Moldau en , het Kafkamuseum.

Om 17.00 uur waren we weer in ons hotel. Deze avond aten we (in tegenstelling tot de vorige twee avonden) in ons hotel. Aangezien we de volgende dag vroeg moesten vertrekken, gingen we op tijd naar bed.

Foto: Kafkamuseum

maandag 6 mei 2013
Vanmorgen om 5.00 uur opgestaan. Vanaf 5.30/5.45 uur konden we onze koffers naar de bus brengen. Na het vroege ontbijt (vanaf 5.45 uur) hebben we ons met onze handbagage bij de bus verzameld. Om 6.30 uur (keurig op tijd) vertrokken we vanaf ons hotel. Onderweg hebben we diverse stops gehad. De laatste stop was omstreeks 16.00 uur. Deze was bedoeld om te voorkomen dat we te vroeg bij het verzamelpunt (restaurant Juffrouw Tok in Didam) zouden arriveren.
Bij Juffrouw Tok hebben we nog gezamenlijk gegeten. Vervolgens hebben we afscheid genomen van de mensen van onze groep. Ook van onze zus Liesbeth die naar Boxmeer afreisde. Margreet en ik stapten in de bus in noordelijke richting. Vervolgens zijn we vanaf het NS-station in Meppel weer naar mijn huis gelopen.
We kunnen terugkijken op een zeer geslaagde excursiereis!