dinsdag 25 augustus 2009

Beelden aan Zee

Vorige week zaterdag kreeg ik weer eens de "reiskriebels". Dit keer besloot ik om naar Scheveningen af te reizen. Van een kennis had ik ooit een enthousiast verhaal gehoord over het museum "Beelden aan Zee". Vanaf het station in Den Haag is het nog een kwartier met de tram. Het museum is zo'n beetje tegen een duinrand aangebouwd. In het museum is een vaste collectie beelden van minder of meer bekende beeldhouwers te bewonderen. Een deel van het museum wordt voor wisselende exposities. Van eind juni t/m oktober van dit jaar is er een tentoonstelling van beeldhouwwerken van Marino Marini en Giacomo Manzù: Vrouwen, ruiters en kardinalen. Jan Wolkers heeft overigens ooit les gehad van Manzù. In het boek "Werkkleding" van Jan Wolkers zag ik nog een foto van beide heren met onderschrift: "Jan Wolkers in de leer bij Manzù. Je vraagt je wel af wie hier nou een lesje krijgt".
De beelden zijn zowel binnen in zalen als buiten (met uitzicht op de zee) opgesteld. Het was niet druk in het museum. Ik heb heerlijk rustig kunnen genieten van al het moois dat het museum te bieden heeft. http://www.beeldenaanzee.nl/index2.php?lang=nl&item=about

Geen opmerkingen: